LKT 75
LKT 75
Lesní olový traktor LKT 75 je určený k přibližování dřeva, včetně jeho vyproštění z porostu a ukládání na místa odvozu do skládek a nejjednodušší úpravě přibližovacích cest a linií. Traktor je schopný vyvracet stromy lanem a částečně i radlicí. Buldozerovou radlicí může podélně přesouvat lehce rozpojitelné zeminy a urovnávat plochy. Další oblastí využití traktoru je jeho použití k rozvozu elektrických stožáru a při výstavbě elektrovodných sítí, kde může pracovat bez zvláštních úprav.
lesní kolový traktor je použitelný ve všech druzích terénu, a to kamenitých, balvanitých, písečnatých i hlinitých.
Po stránce technické i provozní má nový typ lesního traktoru mnoho zajímavostí. Má všechny čtyři kola hnací, což zaručuje využití váhy traktoru pro vyvinutí velké tažné síly. Konstrukce byla volena tak, že zadní kola se pohybují po stopách předních kol, jak při přímé jízdě, tak i v zatáčkách. Traktor není řízen klasickým způsobem mechanického spojení volantu s koly, ale lomením rámu traktoru pomocí hydraulického válce řízení. Řízení vyžaduje jen malé úsilí - dá se řídit jen jednou rukou. Přední náprava je uložena v rámu, zadní je pevná a má uzávěrku diferenciálu.
Hnací jednotkou traktoru je upravený motor Zetor 8001 se jmenovitým výkonem 81 až 86 k při 2200 ot/min. podle DIN. Traktor má mechanickou převodovku Praga N 540 s pěti převodovými stupni dopředu a jedním dozadu. Kromě prvního a zpátečního stupně jsou ostatní převodové stupně synchronizovány. Maximální jízdní rychlost je 25 km/h.
Nejdůležitější částí lesního traktoru je naviják. Navijákem může traktor vytahovat z porostu současně několik kmenů metodou sběrného lana. Délka lana je 75 m. Tažná síla v laně se pohybuje mezi 4 - 5 Mp. Pohon navijáku je hydrostatický. Navijákem je možné manipulovat i pomocí radiostanice ze vzdálenosti až 200 m.
Vpředu má traktor radlici ovládanou hydraulickými válci. Je určená k provádění lehčích zemních prací, např. k zarovnávání povrchu a k úpravě cest nebo k manipulaci se dřevem na skládkách.
Na zadní části rámu je lanový kozlík, úlohou kterého je udržet lano v požadované výšce, a ochranný kryt, který zabraňuje případnému přenesení kmenů koly směrem dobředu. Traktor umožňuje bez přerušení jízdy spouštět nebo zdvihat břemeno, což je výhodou při překonávání těžko sjízdných úseků.
K ochraně řidiče pro případ přebrácení traktoru slouží pevná kabina.
Pro práci v zimním období je traktor vybaven zvláštním příslušenstvím, k němuž patří např. přední, zadní a boční okna, boční plachty a protiskluzové řetězy.